Jeseň je obdobie, ktoré si mnohí z nás nevedia predstaviť bez kvapiek do nosa či teplomera. A nemení sa to ani v zime. S príchodom chladných dní nás ohrozujú rôzne vírusy a baktérie, a to, či ochorieme závisí aj od našej imunity. Tak, ako vekom starne naše telo, starne aj naša imunita, preto je napríklad zdravie starších ľudí krehkejšie. Ako si ale telo poradí s vírusmi vieme v každom veku do veľkej miery ovplyvniť. Tu je 5 rád ako na to.

Sme to, čo jeme

Počujeme to často a takmer odvšadiaľ, ale je to tak. Strava je základ. Prílišná konzumácia bieleho cukru spolu s konzervantami či farbivami devastuje imunitný systém. Telo sa tak nedokáže dostatočne brániť proti baktériám a vírusom. Stačia dva veľké sladené nápoje a schopnosť bielych krviniek ničiť baktérie sa výrazne zníži. Je potrebné klásť dôraz na vyváženú stravu a dostatočný príjem vitamínov z čerstvého ovocia a zeleniny, jesť viac proteínov či vlákniny a menej tukov. 

Vitamíny  nestačí doplniť len jednorazovo. Je pre naše teplo blahodárne ich prijímať pravidelne ideálne z čerstvého ovocia a zeleniny ako napríklad jablká, pomaranče, kivi, mandarínky, mrkva alebo listová zelenina. Pomôcť môžu samozrejme aj doplnky stravy.

Aminokyseliny v proteínoch sú základom buniek imunity. Pomáhajú vytvárať biele krvinky a protilátky, ktoré spoločne bojujú proti invázii patogénov. Preto by sme si denne mali dopriať minimálne 60 gramov bielkovín (v tehotenstve minimálne 75 gramov). Ideálne sú chudé bielkoviny s nízkym obsahom tuku, ktorých zdrojmi sú napríklad ryby, hydina, vajcia, strukoviny či sójové výrobky.

Pohybom ku zdraviu

Pravidelný pohyb predstavuje základ zdravého života. Podporuje kardiovaskulárny systém, znižuje krvný tlak, pomáha proti obezite a celkovo podporuje zdravie, a teda aj imunitu človeka. Priamo pozitívne vplýva na krvný obeh, vďaka čomu sa bunky imunitného systému voľnejšie pohybujú po tele a pracujú teda efektívnejšie. Stačí napríklad 30 minút prechádzky denne. Ľudia, ktorí majú menej pohybu a necvičia pravidelne bývajú viac chorí ako ľudia, ktorí pohyb nepodceňujú. Cvičenie a pohyb taktiež naštartujú tvorbu tých správnych hormónov nato, aby sme sa cítili dobre a pomôže nám aj lepšie spať. Oba aspekty sú tiež dôležité pre imunitu.

Pozitívne účinky spánku

Možno ste postrehli, že keď menej spíte, ľahšie ochoriete. Nedostatok spánku môže aktivovať zápalovú reakciu, ktoré redukuje aktivitu lymfocitov v tele. To spôsobuje oslabenie imunitného systému a odozvu na vakcíny. Počas spánku sa celé naše telo regeneruje. Pokúste sa preto spať 7-8 hodín denne a vyhnite sa pozdnému ponocovaniu. Nedostatok spánku tiež zvyšuje hladinu stresu. Tým, ktorí často cestujú pomedzi rôzne časové zóny sa odporúča konzumovať melatonín na obnovu cirkadiánneho rytmu.

Stres náš každodenný

Každý z nás v živote zažíva stres. Pokiaľ to ale trvá dlhšiu dobu, stávame sa zraniteľnejší voči chorobám a to nielen ľahším, ale aj vážnejším. Chronický stres potláča imunitnú reakciu tela vylučovaním hormónu kortizolu, ktorý bráni bielym krvinkám v reprodukcii a prijímaní signálov od tela. Kortizol tiež redukuje sekrečné protilátky IgA, ktoré obaľujú črevá a dýchacie cesty a sú našou prvou líniou obrany proti patogénom. Aby sme mali stres pod kontrolou, môžeme vyskúšať napríklad jogu, meditáciu či dýchacie cvičenia. Pomôcť môže aj dostatočná socializácia, pohyb či spánok.

Stop cigaretám a alkoholu

Viaceré štúdie preukázali, že nadmerný príjem alkoholu môže komplexne narušiť imunitný systém. Mierna konzumácia alkoholu však môže pomôcť celkovému zdraviu tela. Cigarety sú pre telo nemenej škodlivé. Mimo zvyšovania rizika rakoviny narušujú imunitný systém. Fajčenie má negatívny vplyv na adaptívnu aj vrodenú imunitu. Môže tiež zvýšiť pravdepodobnosť vzniku škodlivých patogénnych imunitných reakcií a tiež znižuje účinnosť obrany imunitného systému. Ak však s fajčením neviete prestať, existujú alternatívy ako napríklad použitie nikotínových náplastí alebo elektronické cigarety.

Proti chorobám pomáhajú aj staré overené recepty ako kurací vývar či konzumácia cesnaku alebo medu. Význam má sa aj primerane obliekať, pričom chladné počasie netreba ani podceňovať, no ani to preháňať. V období chrípok tiež pomôže si pravidelne umývať ruky, vetrať miestnosti a nezdržiavať sa v blízkosti ľudí, ktorí kýchajú či kašľú. Veríme, že sa vám s našimi radami podarí jeseň i zimu prežiť v maximálnom zdraví!

Produkt pridaný do zoznamu prianí
Produkty pridané na porovnanie

Stránka používa cookies. Viac sa o nich dočítate tu. Bez registrácie sú dáta anonymné, po registrácii máte plné právo s nimi manipulovať podľa vášho želania.