Čerstvý ženšen sa zbiera v prvé 4 roky od zasadenia, zatiaľ čo biely ženšen sa zbieral medzi 4–6 rokmi a červený ženšen sa zbiera po 6 a viac rokoch. Existuje veľa druhov tejto rastliny, ale najobľúbenejší je ženšen americký (Panax quinquefolius) a ázijský ženšen (Panax ginseng). Americký a ázijský ženšen sa líšia v koncentrácii účinných látok a účinkoch na organizmus. Predpokladá sa, že americký ženšen funguje ako relaxačný prostriedok, zatiaľ čo ázijská odroda má osviežujúci účinok.

Ženšen všeobecne obsahuje dve významné zlúčeniny: ginsenosidy a gintonín. Tieto zlúčeniny sa vzájomne dopĺňajú a poskytujú zdravotné výhody.

Tu je 7 zdravotných výhod ženšenu, ktoré sa zakladajú na vedeckých výskumoch

Ženšen ako silný antioxidant, ktorý môže znižovať zápal

Ženšen má priaznivé antioxidačné a protizápalové vlastnosti. Niektoré štúdie zistili, že extrakty ženšenu a ginsenosidové zlúčeniny by mohli zastaviť zápal a zvýšiť antioxidačnú kapacitu v bunkách.

Jedna štúdia skúmala účinky, na 18 mladých športovcoch, ktorí užívali 2 gramy kórejského, červeného ženšenu trikrát denne počas 7 dní. Muži mali po vykonaní záťažového testu hladiny určitých zápalových markerov. Tieto hladiny boli významne nižšie ako v skupine s placebom a pretrvávali až 72 hodín po testovaní.

Rozsiahlejšia štúdia skúmala 71 žien po menopauze, ktoré užívali 3 gramy červeného ženšenu alebo placebo, denne počas 12 týždňov. Potom sa merala antioxidačná aktivita a markery oxidačného stresu.

Vedci dospeli k záveru, že červený ženšen môže pomôcť znížiť oxidačný stres zvýšením antioxidačných enzýmových aktivít.

Zhrnutie:

Ukázalo sa, že ženšen pomáha znižovať zápalové markery a chráni pred oxidačným stresom.

Vysvetlivky:

Markery sú látky, ktoré slúžia ako ukazovateľ biologického stavu človeka.

Ženšen na zlepšenie funkcie mozgu

Ženšen by mohol pomôcť zlepšiť funkcie mozgu, ako je pamäť, správanie a náladu. Niektoré štúdie na zvieratách ukazujú, že zložky ženšenu, ako sú ginsenosidy a zlúčenina K, môžu chrániť mozog pred poškodením voľnými radikálmi.

Iná štúdia sledovala 30 zdravých ľudí, ktorí konzumovali 200 mg ženšenu pravého ( Panax ginseng ) každý deň po dobu 4 týždňov. Na konci štúdie preukázali zlepšenie duševného zdravia, sociálneho fungovania a nálady.

Ďalšia štúdia skúmala, ako jednotlivé dávky 200 alebo 400 mg ženšenu Panax ovplyvnili duševný výkon, psychickú únavu a hladinu cukru v krvi u 30 zdravých dospelých ľudí pred a po 10 minútach mentálneho testu.

Dávka 200 mg, na rozdiel od dávky 400 mg, bola účinnejšia pri zlepšovaní duševného výkonu a únavy počas testu.

Ženšen pravý ( Panax)  sa nachádza aj v našom výživovom doplnku a v kombinácií so ženšenom sibírskym, zázvorom, vitamínom C a B12 poskytuje perfektnú voľbu pre zvýšenie energie, zlepšenie duševného zdravia a imunitného systému. 

Tretia štúdia zistila, že užívanie 400 mg ženšenu pravého 1x denne, po dobu ôsmich dní, upokojilo a zlepšilo matematické zručnosti.

Ďalšie štúdie zistili pozitívne účinky na mozgové funkcie a správanie ľudí s Alzheimerovou chorobou.

Zhrnutie:

Ukázalo sa, že ženšen prospieva duševným funkciám, pocitom pokoja a nálady u zdravých ľudí aj u pacientov s Alzheimerovou chorobou.

Ženšen na zlepšenie erektilnej dysfunkcie

Výskum ukázal, že ženšen môže byť užitočnou alternatívou pri liečbe erektilnej dysfunkcie (ED) u mužov.

Zdá sa, že zlúčeniny v ňom môžu chrániť pred oxidačným stresom v krvných cievach a tkanivách v penise a pomôcť obnoviť normálnu funkciu.

Jedna štúdia zistila, že muži liečení s kórejským, červeným ženšenom majú 60% zlepšenie ED symptómov v porovnaní s 30% zlepšením spôsobeným liekmi používanými na liečbu ED.

Ďalšia štúdia ukázala, že 86 mužov s ED malo významné zlepšenie erektilnej funkcie a celkovej spokojnosti po užití 1 000 mg extraktu ženšenu denne po dobu 8 týždňov.

Na definitívne závery o účinkoch ženšenu na ED sú však potrebné ďalšie štúdie.

Zhrnutie:

Ženšen môže zlepšovať príznaky erektilnej dysfunkcie znížením oxidačného stresu v tkanivách a zvýšením prietoku krvi v penisných svaloch.

Ženšen na posilnenie imunitného systému

Niektoré štúdie skúmajúce jeho účinky na imunitný systém sa zameriavajú na pacientov s rakovinou, podstupujúcich chirurgický zákrok alebo chemoterapiu.

Jedna štúdia sledovala 39 ľudí, ktorí sa zotavovali z chirurgického zákroku na rakovinu žalúdka a liečili ich 5 400 mg ženšenu denne po dobu 2rokov. Je zaujímavé, že títo ľudia mali významné zlepšenie v imunitných funkciách a menej opakovaných príznakov.

Ďalšia štúdia skúmala účinok extraktu červeného ženšenu na markery imunitného systému u ľudí s pokročilou rakovinou žalúdka, ktorí podstupujú chemoterapiu alebo iný chirurgický zákrok. Po 3 mesiacoch mali užívatelia extraktu lepšie markery imunitného systému ako v kontrolnej skupine alebo skupine s placebom.

Štúdia ďalej ukázala, že ľudia, ktorí užívajú ženšen, by mohli mať až o 35% vyššiu šancu na to, že budú žiť bez choroby 5 rokov po liečebnom zákroku a až o 38% vyššiu mieru prežitia v porovnaní s osobami, ktoré ju neužívajú.

Zdá sa, že ženšenový extrakt by mohol zosilniť účinok očkovania aj proti chorobám ako je chrípka. 

Zhrnutie:

Ženšen môže posilniť imunitný systém u ľudí s rakovinou a dokonca zosilniť účinky určitých očkovaní.

So ženšenom proti rakovine

Ženšen môže byť nápomocný pri znižovaní rizika určitých druhov rakoviny. Ukázalo sa, že ginsenozidy v tejto bylinke pomáhajú znižovať zápal a poskytujú antioxidačnú ochranu.

Observačná štúdia naznačovala, že u ľudí užívajúcich ženšen by sa mohla vyskytnúť menšia pravdepodobnosť výskytu určitých druhov rakoviny, ako je rakovina pery, úst, pažeráka, žalúdka, hrubého čreva, pečene a pľúc, ako u tých, ktorí ju neužívajú.

Ženšen môže pomôcť zlepšiť zdravie pacientov podstupujúcich chemoterapiu, znížiť vedľajšie účinky a zvýšiť účinok niektorých liečivých liekov. 

Zhrnutie:

Zdá sa, že ginsenozidy v ženšene regulujú zápal, poskytujú antioxidačnú ochranu a udržiavajú zdravie buniek, čo by mohlo pomôcť znížiť riziko vzniku niektorých druhov rakoviny. 

So ženšenom proti únave

Ukázalo sa, že ženšen pomáha bojovať proti únave a priaznivo podporuje energiu.

Rôzne štúdie na zvieratách spájali niektoré zložky ženšenu, ako sú polysacharidy a oligopeptidy, s nižším oxidačným stresom a vyššou produkciou energie v bunkách, čo by mohlo pomôcť v boji proti únave.

Jedna štvortýždňová štúdia skúmala účinky podania 1 alebo 2 gramov ženšenu Panax alebo placeba 90 ľuďom s chronickou únavou.

U ľudí, ktorí v teste dostali ženšen Panax, došlo k zmenšeniu fyzickej a psychickej únave, ako aj k zníženiu oxidačného stresu. U pacientov užívajúcich placebo takýto efekt dosiahnutý nebol.

Ďalšia štúdia, ktorej sa zúčastnilo 364 pacientov s rakovinou, po dobu 8 týždňov. Pacienti užívali 2 000 mg amerického ženšenu alebo placebo. Po 8 týždňoch mali pacienti v ženšenovej skupine signifikantne nižšie úrovne únavy ako v skupine s placebom.

Z vyše 155 štúdií ďalej vyplynulo, že ženšenové doplnky môžu pomôcť znížiť únavu, ale aj zvýšiť fyzickú aktivitu.

Zhrnutie:

Ženšen môže pomôcť v boji proti únave a zvýšiť fyzickú aktivitu znížením oxidačného poškodenia a zvýšením produkcie energie v bunkách.

So ženšenom proti vysokej hladine cukru v krvi 

Ženšen môže byť prospešný pri regulácii hladiny glukózy v krvi u ľudí s diabetom ako aj bez neho. Ukázalo sa, že americký a ázijský ženšen zlepšuje funkciu pankreatických buniek, zvyšuje produkciu inzulínu a zvyšuje príjem krvného cukru v tkanivách.

Štúdie navyše ukazujú, že ženšenové extrakty pomáhajú tým, že poskytujú antioxidačnú ochranu, ktorá redukuje voľné radikály v bunkách diabetikov.

Jedna štúdia skúmala účinky 6 gramov kórejského, červeného ženšenu spolu s obvyklými antidiabetikami alebo diétou u 19 ľudí s cukrovkou 2. typu. Je zaujímavé, že počas 12-týždňovej štúdie dokázali udržať dobrú kontrolu cukru v krvi. Mali tiež 11% zníženie hladiny cukru v krvi, 38% zníženie inzulínu nalačno a 33% zvýšenie citlivosti na inzulín.

Ďalšia štúdia ukázala, že americký ženšen pomohol zlepšiť hladinu cukru v krvi u 10 zdravých ľudí po vykonaní testu na sladké nápoje.

Zdá sa, že fermentovaný červený ženšen by mohol byť ešte účinnejší pri kontrole hladiny cukru v krvi. Fermentovaný ženšen sa vyrába pomocou živých baktérií, ktoré premieňajú ginsenosidy na ľahšie vstrebateľnú a silnejšiu formu.

Zhrnutie:

Ženšen, najmä fermentovaný červený ženšen, môže pomôcť zvýšiť produkciu inzulínu, zvýšiť absorpciu cukru v krvi v bunkách a poskytnúť antioxidačnú ochranu.

Produkt pridaný do zoznamu prianí
Produkty pridané na porovnanie

Stránka používa cookies. Viac sa o nich dočítate tu. Bez registrácie sú dáta anonymné, po registrácii máte plné právo s nimi manipulovať podľa vášho želania.