Kolagén je najhojnejší proteín v našom tele, ktorý má mnoho dôležitých funkcií. Je hlavným komponentom spojivových tkanív, ktoré tvoria rôzne časti tela vrátane šliach, väzív, kože a svalov. V posledných rokoch sa výživové doplnky obsahujúce kolagén tešia veľkej popularite. Väčšinou obsahujú hydrolyzovaný kolagén, čo znamená, že bol naštiepený pre lepšiu absorpciu. Prijímanie kolagénu prináša viacero zdravotných výhod a na 6 najdôležitejších sa pozrieme zbližšia.

1. Zmiernenie bolesti kĺbov

S vekom sa chrupavka stáva slabšou a opotrebovanejšou, v dôsledku čoho môžeme mať stuhnuté a boľavé kĺby. Zvyšovanie príjmu kolagénu môže podstatne pomôcť zmierniť bolesť a príznaky artrózy. V štúdii z roku 2009 účastníci experimentu prijímali 90 dní doplnok obsahujúci kolagén typu II. Výsledky ukázali, že sa symptómy osteoartrózy znížili o 40% a ich závažnosť sa znížila až o 33%. V staršej štúdii z 1993 s rovnakým kolagénom došlo u účastníkov experimentu trpiacich vážnou reumatoidnou artrózou k zníženiu opuchnutých a bolestivých kĺbov. 4 zo 60 dokonca zaznamenali úplnú úľavu od bolesti. Tento doplnok bol nedenaturovaný, čo znamená, že aminokyseliny neboli štiepené dôsledkom sprocesovania a vystavenia vysokej teplote.

2. Omladenie pleti

Jeden z najznámejších benefitov kolagénu je jeho schopnosť rozjasniť a oživiť pleť. Kolagén ako esenciálny proteín zabezpečuje koži elasticitu a dodáva jej mladý a zdravý vzhľad. Čím sme starší, tým sa produkcia kolagénu v tele zmenšuje, v dôsledku čoho môže byť koža suchá, vráskavá a dokonca ovisnutá. Čo sa stane ak zvýšime príjem kolagénu vďaka výživovým doplnkom? V štúdii publikovanej v roku 2014 bolo náhodne vybraných 46 zo 69 žien vo veku 35-55 rokov, aby užívali hydrolyzát kolagénu, pričom zvyšok skupiny užíval placebo. U žien, ktoré užívali kolagén bolo zaznamenané zlepšenie elasticity pokožky v priebehu 4 týždňov. V tom istom roku bol experiment s daným prípravkom zopakovaný, pričom po 8 týždňoch jeho užívania bola zistená redukcia vrások.

3. Budovanie svalov a spaľovanie tukov

Kolagén je hlavnou zložkou tkanív svalov, preto jeho významný vplyv na budovanie svalovej hmoty nie je prekvapením. Kolagén navyše obsahuje koncentrované množstvo glycínu, aminokyseliny podieľajúcej sa na syntéze kreatínu. Tak svaly dostávajú „palivo“ potrebné pre ich silu napríklad počas tréningu. Čo sa stane, pokiaľ začleníme príjem kolagénu do tréningového režimu? Štúdia z roku 2015 skúmala výživové doplnky obsahujúce kolagén a ich efekt na 53 starších mužov trpiacich sarkopéniou, kedy dochádza k strate svalovej hmoty starnutím organizmu. Po 12 týždňoch sa u mužov užívajúcich kolagén a venujúcich sa cvičeniu prejavila výraznejší úbytok tukov a zvýšenie sily. 

4. Redukcia celulitídy

Okrem zdravia pokožky môže kolagén pomôcť aj s celulitídou. Celulitída vzniká, keď vrstva tuku pod pokožkou tlačí proti spojivovému tkanivu a vytvára tak na povrchu hrudkovitý nerovný vzhľad. V roku 2015 bola realizovaná štúdia, ktorá sa zamerala na vplyv kolagénu typu I na celulitídu. Zo vzorky 105 žien vo veku 24-50 rokov bola vybraná skupina, ktorá užívala kolagén po dobu 6 mesiacov. Bolo u nich zistené viditeľné zlepšenie textúry pokožky. Vplyv kolagénu na celulitídu teda vyzerá veľmi sľubne, no je samozrejme potrebných viac štúdií, aby sa definitívne potvrdil pozitívny vplyv kolagénu na celulitídu.

5. Zdravie zažívacieho traktu

Kolagén sa nachádza tiež v spojivovom tkanive čreva, kde môže pomôcť posilniť ochrannú výstelku tráviaceho traktu. Je to veľmi dôležité, pretože zmeny v tomto mieste môžu spôsobiť prenikanie častíc do krvného obehu, v dôsledku čoho dochádza k zápalu. Staršia štúdia z 2003 zameriavajúca sa na vzorku 170 ľudí trpiacich zápalom čriev zistila, že u nich bola väčšia pravdepodobnosť nízkych hladín sérového kolagénu. Súčasná teória hovorí o tom, že zvýšením príjmu kolagén môžeme posilniť tkanivá ohraničujúce náš zažívací trakt a dosiahnuť tak zdravšie trávenie. 

6. Zdravie srdca

Vedci vyslovili mnoho teórií o tom, že kolagénové doplnky môžu pomáhať redukovať riziko srdcových ochorení. Kolagén vytvára štruktúru ciev, ktoré odvádzajú krv zo srdca do zvyšku tela. Pri nedostatku kolagénu môžu byť cievy oslabené a krehké, čo môže viesť k ateroskleróze, ochoreniu spôsobujúcom zúženie ciev. Ateroskleróza tak môže potenciálne viesť k infarktom či mŕtviciam. V štúdii skúmajúcej aterosklerózu 31 zdravých ľudí užívalo denne 16 gramov kolagénu počas 6 mesiacov, po ktorých bolo zistené významné zníženie miery stuhnutosti ciev v porovnaní so stavom do užívania kolagénu. Navyše došlo k zvýšeniu hladín (dobrého) HDL cholesterolu priemerne o 6%, ktorý je významným faktorom v otázke rizík srdcových ochorení vrátane aterosklerózy. 

Ako zvýšiť príjem kolagénu

Je viacero spôsobov, ktorými môžeme zvýšiť príjem kolagénu. Jedným z nich je vývar z kostí, ktorý dodá telu potrebné nutrienty. Pre tých, ktorým možnosť vývaru nevyhovuje, je dostupná ešte želatína, prípadne výživové doplnky vo forme peptidov kolagénu pre čo najlepšie vstrebanie. V našej ponuke nájdete kvalitné švédske doplnky obsahujúce kolagén buď v tekutej forme s príjemnou pomarančovou príchuťou alebo vo forme prášku, ktorý si môžete pridať do smoothies či iných nápojov. Tak teda na zdravie!

Produkt pridaný do zoznamu prianí
Produkty pridané na porovnanie

Stránka používa cookies. Viac sa o nich dočítate tu. Bez registrácie sú dáta anonymné, po registrácii máte plné právo s nimi manipulovať podľa vášho želania.